Railmobiliteit op 25kV

Railmobiliteit op 25kV

Project Elektrificatie Betuweroute

Liandon is verantwoordelijk voor de realisatie van de gehele elektrificatie van het A15-tracé van de Betuweroute: het op één na grootste infrastructurele project ooit van de Nederlandse overheid. De Betuweroute is de eerste spoorlijn in Nederland op 25 kV.

Betuweroute

De Betuweroute is een 158,5 kilometer lange, dubbelsporige goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens bij Duitsland, enkele kilometers voorbij Zevenaar. De lijn is in 2007 officieel in gebruik gesteld. De Betuweroute wordt beheerd door Prorail en door verschillende spoorwegmaatschappijen gebruikt.

Technische aspecten

Liandon heeft in opdracht van ProRail de voedingstations van het A15-tracé gebouwd. Het A15-tracé is geëlektrificeerd met een spanning van 25.000 volt 50 Hz wisselstroom. Deze spanning wijkt af van die van overige spoorlijnen (1.500 V gelijkspanning) in Nederland en loopt vooruit op Europese harmonisatie.

Voor de elektrificatie zijn 56 stations gebouwd:

  • 3 grote onderstations van 150 kV
  • 9 ATS stations van 25 kV
  • 17 IVS stations van 10/13 kV
  • 25 treinbeveiligingsstations.

Inbreng van Liandon

Liandon is verantwoordelijk geweest voor de gehele engineering: van ontwerp en bouw tot aan uitvoeringsgereed. Maart 2004 is begonnen aan de fysieke bouw, begin 2006 is deze afgerond.

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit project? Neem contact met ons op.

Arjan de Haan
06 21 88 02 15
Stuur een e-mail

Bekijk ook onze producten hoog- en middenspanning.

 

Geplaatst in: Projecten